Tillgänglighetsutlåtande

Hays åtar sig att göra sina webbplatser och andra digitala tjänster tillgängliga i enlighet med kraven i EUs tillgänglighetsdiriktiv(direktiv (EU) 2019/882). Detta uttalande beskriver hur våra tjänster uppfyller tillgänglighetskraven i Sverige. 

Allmän beskrivning av våra tjänster  

Våra tjänster omfattar rekrytering av personal och tillhandahållande av bemanning och konsulttjänster. Dessa tjänster erbjuds online via vår webbplats, digitala tjänster och på våra fysiska kontor. 
 

Hur vår tjänst fungerar  

Hays hjälper människor att hitta lämpliga jobb genom att matcha deras kompetens och erfarenhet med lediga tjänster. Hays hjälper till med ansökningsprocessen, ordnar intervjuer och ger stöd under hela karriären. För att börja behöver vi bara ditt CV eller information om dina färdigheter. 


Tillgänglighetsanpassad design av webbplatsen och andra digitala tjänster  

Vår webbplats och andra digitala tjänster är utformade för att vara tillgängliga för alla användare, inklusive personer med funktionsnedsättning. Vi förbättrar kontinuerligt användbarheten för alla och tillämpar lämpliga tillgänglighetsstandarder (WCAG 2.2 och standarden EN 301 549). Detta inkluderar: 

  • Tydlig och enkel navigering 

  • Textalternativ för bilder och multimediainnehåll 

  • Kompatibilitet med skärmläsare och andra tekniska hjälpmedel 

  • Justerbar teckenstorleka och kontrastinställningar 
     

Aktuell status för tillgänglighet  

Vi är medvetna om att vissa delar av våra webbplatser och digitala tjänster ännu inte är fullt tillgängliga.  

Vi arbetar aktivt med att förbättra dessa områden och har en plan på plats för att ta itu med följande frågor: 

  • På flera sidor finns det bilder utan bildtexter. Det är svårt att navigera till bilderna med skärmläsare. | WCAG: 1.1.1 

  • Det finns länkar utan länktext på många sidor. | WCAG: 4.1.2 

  • Det finns listelement på många sidor som inte är en del av en lista. | WCAG: 1.3.1 

  • Det finns ingen titel på enstaka sidor. | WCAG: 2.4.2 

  • På enstaka sidor finns det "iframe"-element utan märkning. Det är svårt att navigera med skärmläsare till iframes. | WCAG: 4.1.2 

  • Det finns formulärfält utan etikett på flera sidor. Det är svårt att navigera till formulärfälten med skärmläsare. | WCAG: 4.1.2 

  • På flera sidor finns det knappar utan märkning. Det är svårt att navigera till knapparna med skärmläsare. | WCAG: 4.1.2 

  • På enstaka sidor finns det rubriker som saknar bildtext eller innehåller attributet aria-hidden och därför inte är tillgängliga för skärmläsare. | WCAG: 1.3.1 

  • Det finns ett "iframe"-element på en sida vars etikett redan har tilldelats. Om elementen inte kan tilldelas tydligt kan användare av skärmläsare förväxla elementen. | WCAG: 4.1.2 

  • På alla sidor förhindrar meta viewport zoomning. Om du avaktiverar zoomningen blir sidinnehållet svårare att läsa för personer med synnedsättning. | WCAG: 1.4.4 

  • På enstaka sidor är värdena för "autocomplete"-attributen inte korrekta. Följden kan bli att de inte känns igen av webbläsaren. | WCAG: 1.3.5 

  • På en sida finns det fokuserbara element som är markerade som dekorativa och därför är tillgängliga för hjälpmedel, men som egentligen ska ignoreras. | WCAG: 4.1.2 

  • På flera sidor saknar ett överordnat element lämpliga underordnade element. Detta kan förvirra användare av skärmläsare eftersom innehåll förväntas men inte finns där. | WCAG: 1.3.1 

  • På flera sidor saknar underordnade element det matchande överordnade elementet. Detta kan leda till att skärmläsare inte visar de underordnade elementen korrekt. | WCAG: 1.3.1 

  • Det finns element på en sida vars Aria-ID förekommer flera gånger. Detta gör det svårt att navigera på webbplatsen med skärmläsare. | WCAG: 4.1.2 

  • På många sidor finns det listor som innehåller element som inte hör hemma i listor. Därför kan det hända att listorna inte matas ut korrekt av hjälpmedlen. | WCAG: 1.3.1 

Vi utvecklar kontinuerligt vårat tekniklandskap och är fast beslutna att säkerställa tillgänglighetsanpassning i framtida processer. Vi kommer att betrakta tillgänglighetsanpssning som ett viktigt mål när vi inför ny teknik. 

Detta uttalande granskas och uppdateras regelbundet för att säkerställa att våra tjänster uppfyller gällande rättsliga krav. Senast uppdaterad: June 6, 2025.