Den här sida använder cookies. Om du fortsätter nu accepterar du detta men du kan ändra dina inställningar här när som helst.

Hays journal 6

It's good to talk

En bra företagsverksamhet grundas på starka relationer. Ett gemensamt språk är en förutsättning för en effektiv kommunikation. Vi undersöker nu hur förbättrade språkkunskaper kan öka anställdas moral och på sikt påverka verksamhetens resultat. Hur gynnar detta den personliga utvecklingen samtidigt som man ökar organisationens förmåga att anpassa sig till en global affärsmiljö?hays_835715

Företag inom etablerade ekonomier kan inte längre ta för givet att människor talar deras språk. Den enspråkiga konversationen räcker inte till och detsamma gäller en enkelspårig företagskultur. Företagen måste därför vara beredda på att öppna upp sig och se olikheterna, exempelvis språkkunskap, som styrkor.

Brasilien klättrar bland världens ekonomier och är idag större än exempelvis Storbritannien. Detta kommer att innebära att portugisiskan blir ett alltmer viktigare språk. Detsamma gäller ryskan med tanke på den ryska ekonomins allt starkare ställning. Polen är EU:s enda medlem som undvikit lågkonjunkturen. Trots detta anser endast en av fem brittiska arbetsgivare att språkkunskaper inom polskan är värdefullt. Talar man istället franska, tyska, spanska, mandarin eller japanska ses det som en större merit.

Läs mer om bland annat detta i Hays Journal nr 6, www.hays-journal.com.
 

Om du har frågor eller kommentarer, tveka inte att kontakta mig eller vår redaktion på haysjournal@hays.com.

Marie Svärd

VD – Hays Sverige

|