Att säga upp sig

Att säga upp sig
Avsluta din anställning på rätt sätt

I dagens samhälle, där ett jobb inte längre är för resten av livet, har man vant sig vid att lämna in sin uppsägning. Men som många andra saker, finns det rätt och fel i sådana situationer.

När det kommer till uppsägning så försök att vara korrekt och professionell. Tänk på hur du ska informera din arbetsgivare och hur du ska hantera osäkerheten om att lämna.

 

Professionell och korrekt

I de bästa av världar hade en uppsägning varit bekväm och väldigt enkel. Din chef hade varit förstående och stöttat dig i det som behövts, och inga negativa känslor hade uppstått. Faktum är att det är väldigt få anställda som har det så enkelt.

Hur du hanterar din uppsägning an ha en inverkan på din karriär. Att vara professionell kan göra mycket för din framtida karriärutveckling medan att hantera din uppsägning på fel sätt kan skada din kommande tid. När allt kommer omkring är en bra referens inte bara värdefull men avgörande.

När du väl har bestämt dig för att avgå, är din mest angelägna uppgift att informera din chef. Ett avgångsbrev är det formella sättet att kommunicera din handling och det fungerar som ett juridiskt dokument som anger det datum då du önskar din uppsägningsperiod att börja.

 

Informera din arbetsgivare

Hur du ska skriva ditt uppsägningsbrev beror på orsaken till varför du ska avgå. Det ska innehålla uppgifter om vem den ska till, information om din uppsägning och från vem den är, samt din underskrift. Detta går självklart att göra via e-post.

Om du lämnar på goda villkor, eller är särskilt ledsen att lämna kollegor och vänner, kanske du vill lägga till en extra mening eller två och tacka din chef för de möjligheter du har fått och uttrycka din ånger. En kortfattad sentimental mening kan göra mycket och kostar ingenting.

Å andra sidan, om din uppsägning är en följd av negativa arbetsförhållanden eller, värre, ett sammanfall av personligheter med din chef eller en annan kollega, kan det vara dåligt att gå in detaljer.

Ange därför bara din avsikt att avgå. Kom ihåg att brevet har ett enda syfte - att informera din arbetsgivare om det datum då du vill avsluta din anställning.

Håll det enkelt och låt inte din bitterhet föras över till pappret.

 

Hur ska jag berätta för min chef?

Du har fattat ditt beslut att gå vidare och skriv brevet som juridiskt meddelar din arbetsgivare om dina handlingar. Hur mår du?

Det är inte ovanligt att uppleva en blandning av känslor. Skuld är ofta den första - de tror att jag har övergivit dem! Ångest sätter sig in. Du föreställer dig det ögonblick när du berättar för din chef att du lämnar och du försöker visualisera deras uttryck och reaktion.

Hur kommer de att behandla mig under uppsägningstiden? Vad händer om de försöker få mig att stanna? Och om de inte gör det? Du kommer att känna dig ledsen över de vänner som du lämnar kvar.

Verkligheten är att de flesta personer någon gång i livet – inklusive din chef – har varit i din situation.

Trots det faktum att du kanske har varit en värdefull medlem i teamet kommer företaget inte att kollapsa utan dig. Du är inte den första personen som avgår och du kommer inte vara den sista - så må inte dåligt över det.

Det finns ingen ’rätt tidpunkt’ att avgå. Använd bara sunt förnuft:

  • Håll det konfidentiellt – din chef kommer att uppskatta att själv få bestämma vem som ska få veta och när man ska berätta för resten
  • Hitta en bra tid för att ha möte med din chef – precis innan hen ska ha en styrelsepresentation är kanske inte den bästa tiden
  • Försäkra dig om vilken anledning du har för att lämna – om nödvändigt öva på dem
  • Om du inte vill avslöja vilket företag du går till, har du helt rätt att inte berätta
  • Var förberedd på en negativ reaktion, till och med ilska. Försök hålla det enkelt och var tydlig. Kom ihåg att du bara säger upp dig – chocken kommer att lägga sig.
  • Om det är troligt att du kommer att behöva göra en överlämning till en kollega eller nyanställd kan du försäkra din chef att du kommer vara hjälpsam och samarbeta – var inte negativ
  • Kom ihåg varför du avgår

 

Osäkerhet

Ska du eller ska du inte avgå? Det är inte försent. Fundera en lång stund innan du fattar ditt beslut. Fråga dig själv – Är detta verkligen rätt jobb för mig? Vill jag verkligen avgå? Att vara helt säker på att du gör det rätta är avgörande. Tanken av att få ett moterbjudande kan vara bekräftande, men innan du svarar tänk på följande:

  • Vad finns det för för-och nackdelar med ditt nuvarande jobb? Och även det nya?
  • Har du tänkt alla möjligheter till utveckling inom ditt nuvarande företag?
  • Skulle du lämna även om du fick en löneförhöjning? Eller en befordran?
  • Vad säger ditt hjärta? Vad säger huvudet? Lyssna på ditt huvud
  • Tänk tillbaka till din anledning att söka dig vidare. Vad gjorde dig olycklig? Skulle dessa omständigheter kunna förändras?


Försök att inte bli styrd över kommentarer från vänner och familj – ”Du hade det ju så stadigt” eller ” Tänk på all förorening i staden - det är inte bra för din hälsa". Försök att inte föreställa dig vad människor kommer att säga: ”Det blir inte detsamma utan dig” eller ”Jag hade dig i åtanke för en befordran nästa kvartal”. Var positiv och underskatta inte dina möjligheter. Låt inte negativa tankar hindra din ambition. Det är viktigt att komma ihåg att den genomsnittliga arbetstagaren spenderar åtta timmar per dag på kontoret. Det är fyrtio timmar per vecka, för att inte tala om övertid!


Ta del av fler karriärtips här