Den här sidan använder sig av cookies. Om du fortsätter godkänner du detta, men du kan ändra dina inställningar för cookies när som helst genom att följa "den här länken".

7 sätt att spara tid
när du söker jobb

00327_Digital_RGB.jpg
** Artikeln är skriven av Marc Burrage, Managing Director, Hays Japan

När jag ser över min karriär har det många gånger funnits där det hade kunnat bli ett helt annat utfall. Dock kan jag glatt säga att jag hamnat där är tack vare planering och uthållighet. Jag accepterar att det finns en viss mängd slump i livet, men jag tror att din karriär ska handla om möjligheter och tidpunkter. Så du måste ta dig tiden att hitta de möjligheterna som du vill ha.

Det är uppenbart att du inte vill meddela din chef om din ambition att lämna ett arbete förrän du har hittat en ny position som är rätt för dig. Att hitta den kräver tid, energi och fokus som du kanske inte har.

Det är inte ovanligt i dagens samhälle där man ständigt är uppkopplad att arbetsveckan drar över in i familjelivet, och tvärtom. Att hitta några timmar av egentid för att utveckla dina egna mål och ambitioner kan kräva veckor av noggrant planerande.
Om du funderar över att byta karriär men inte tror du har tiden för det, ber jag dig att inte ge upp. Det finns några enkla knep du kan använda för att skapa tid där det inte fanns någon. Här har jag försökt lista upp dessa.

Ett stygn i tiden

Om du har bestämt dig för att lämna ett arbete måste du planera smart så att du hinner söka nytt. Det finns ingen garanti att du kommer hitta en passande position på en gång, det finns många faktorer som ekonomi, ditt privatliv och din nuvarande arbetsplats som du inte kan påverka. Du måste försöka att inte bli påverkad.

Samtidigt finns det ingen anledning att hetsa ditt arbetssökande. Du har tagit det modiga beslutet att gå vidare, då gäller det att byta till något där du kan trivas och frodas. Det handlar om att effektivisera ditt arbetssökande och hantera din tid.

Här finns några tips som kan hjälpa dig med ditt arbetssökande, uppdelat i två underkategorier: passiv (innan du undersöker dina val) och aktiv (när du börjat undersöka).
 

Passivt

1. Sluta prokrastinera

För det första, alla perioder där du bara prokrastinerar måste försvinna. Istället för att rulla tummarna under tiden på tåget mellan hem och jobb, och ta en hel timme varje dag för lunch – varför inte använda tiden till att uppdatera ditt CV eller undersöka företag? Dock råder jag dig att inte använda en företags dator om du har en sådan.

2. Utvärdera dina kunskaper i god tid

Undvik att hetsa ditt arbetssökande och ”skräp”-söka vagt relevanta positioner bara för att du hittade lite fritid. Innan du ger dig ut på jakten, ta dig tid att reflektera över dina ambitioner och i vilken riktning du vill att din karriär ska ta.

Vad är dina styrkor?

Vilken roll skulle dessa styrkor kunna användas i?

Vilka branscher går framåt och vilka gör inte det?

Var ser du dig själv om fem år?


Det kan ibland hjälpa att få en åsikt utifrån om hur bra våra talanger är – vi är inte alltid våra bästa domare. Med tanke på omständigheterna är familj och vänner utanför jobbet antagligen de bästa att be om hjälp – du vill inte riskera att din arbetsgivare får nys om din plan. Genom att bara ansöka om positioner där du antagligen kommer göra succé sparar du på din och den potentiella arbetsgivarens tid.
 

3. Uppdatera dina uppgifter

Var säker på att alla dina personliga och professionella uppgifter är uppdaterade och relevanta; detta inkluderar dina profiler online och ditt CV. Du kan lätt hitta tips på hur du kan optimera din LinkedIn-profil. Gör inte för mycket och för snabbt bara, det kan skicka signaler till dina kollegor och din chef.

Spara tid genom att ha all din information redo och läsbar på alla dina enheter. Se till att du har kontaktuppgifterna till dina referenter på din telefon likväl som din dator. Till exempel om du hittar en intressant position och behöver ansöka på en gång så kan du göra det enkelt via din telefon.

Du kan också spara dig värdefull tid genom att ha några CVs klara. Hur många du förbereder beror på hur många olika positioner du vill söka, men ett tips är att skapa ett löst CV och sedan skräddarsy det för olika positioner.
 

4. Skapa ett stort nätverk

Det här borde vara en självklarhet för alla inom arbetslivet. Genom att bibehålla ett stort och livligt nätverk behöver du kanske inte söka så hårt efter ett nytt jobb – det kanske kommer och söker dig istället. Få ditt nätverk att växa genom att skapa nya kontakter och dela insikter, så väl som att gå på evenemang som är relevanta för dig.
Håll det vardagligt så att din arbetsgivare inte misstänker något. Undersök din kontaktbok för att se om det är någon där som kan rekommendera dig till en arbetsgivare eller ett företagsevent.

Aktiv

5. Schemalägg din dag

När du har uppdaterat ditt CV och dina profiler online måste planera din tid noggrant så du hinner gå vidare. När är du mest produktiv? Den vanliga arbetaren är som mest produktiv under de första två timmarna på morgonen, så gå upp lite tidigare och använd tiden för arbetssökande.

I det verkliga livet är kanske ditt schema redan stressigt, då måste du ta dig tiden när du hittar en lucka i vardagen. Vilket kanske innebär när du pendlar eller under tiden du lagar middag.
 

6. Ansök bara till jobb som du älskar

Internet är din vän under den här processen; det har revolutionerat sättet vi ansöker jobb på, och snabbat på processen oerhört. Du behöver inte längre knacka dörr med en hög av ditt CV för att hitta jobbet du söker. Du kan hitta det du letar efter med bara några klick, till exempel genom Hays databas.

Genom att skaffa kontakt med en av rekryterarna på Hays kan du dessutom på jobbet gjort åt dig, då behöver du inte omorganisera hela ditt schema. De kommer kontakta dig när en passande möjlighet har uppenbarat sig.

Spara tid åt dig själv genom att bara ansöka om arbete som är relevanta för din utbildning, och som du tycker verkar intressant. Rekryterare arbetar med att undersöka CV och ser om du har hjärtat i din ansökan eller inte. I motsats till vad många tror, så kommer få välskrivna ansökningar vinna över hundra dåligt sammansatta.

7. Sök på måndag, ansök på tisdag

Mitt personliga råd när du sållar arbete är att samla alla av intresse i en hög, och att sen ansöka i den tiden du avsatt för det. Hays hemsida tillåter dig att spara jobb som intresserar dig, för att sedan återkomma och se över dina alternativ när du har tid. Alternativet är att hitta ett arbete du gillar, ansöka direkt, repetera processen. Detta kan leda till att när du verkligen hittar något som du tycker om, är du för trött för att repetera processen ännu en gång.

Samla alla jobb som talar till dig under några dagar, sen gör du en prioritetsordning enligt vilka/vilket som intresserar dig mest. Se till att du håller koll på vilka positioner du sökt, och vilka svar du har fått. Det kommer hjälpa dig att både se över vilka svar du fått (och dessutom jaga svar), likväl som att planera din strategi för nästa ansökning.
 

Slutligen

Att hitta rätt arbete är inte lätt under dina bästa dagar, desto mindre när du är heltidsanställd. Du vill vara någonstans där du känner dig motiverad och kompetent; speciellt när du kommer spendera större delen av ditt vakna liv där.

När du ansöker för nya jobb måste du vara smart och planera försiktigt. Det finns mycket du kan göra innan processen – uppdatera CV och profiler online, uppdatera ditt nätverk och utvärdera dina kunskaper – men när det är dags att presentera sig själv måste du vara försiktig i ditt bemötande, så att du inte blir ointresserad eller omotiverad.

Avvara tid i din arbetsdag för när du är pigg, sikta på kvalitet i dina ansökningar och håll koll på alla som du skickar iväg. Om du fortfarande har svårt att få napp – kolla igenom listan igen!