Den här sidan använder sig av cookies. Om du fortsätter godkänner du detta, men du kan ändra dina inställningar för cookies när som helst genom att följa "den här länken".

ALLA BEHÖVER EN VÄN
PÅ JOBBET


allabehöverenvän_stor.jpg

De flesta av oss spenderar mer tid av arbetsveckan med våra kollegor än vår familj, så det är viktigt att ha en bra relation till våra jobbkamrater vilket kommer låta oss vara glada och produktiva på arbetsplatsen.

70 procent av alla anställda säger att den största faktorn till att vara glad på jobbet är att ha vänner där. Dessa anställda är inte bara gladare i sinnet, utan i kroppen också. Starka relationer kan förbättra hjärtats funktion och reducera stressnivån.

Alla gynnas av en tajt sammanhållning

Fördelarna av att ha vänner på jobbet är inte bara för de anställda, genom att skapa en miljö där vänskapliga relationer uppmuntras kommer företaget tjäna på det då relationerna leder till mer lojala, kreativa och produktiva arbetare.

Anställda som har bra relationer med sina kollegor kommer inte heller leta efter nya jobb lika frekvent. De blir inte heller distraherade med att oroa sig för att inte passa in, vilket gör att de bibehåller fokus på deras prestation och produktivitet i en stöttande miljö. Dessutom kommer åsikter och kreativitet flöda, då risken för att människor sitter inne med åsikter i ett tryggt sammanhang är liten.

Det blir också roligare att åka till jobbet när man ser fram emot att träffa sina kollegor. För att bibehålla hög moral och motivation måste du få det andrum som bra relationer kräver. Tilliten som medföljer när man har nära vänner på jobbet är också essentiell till ett teams samarbete och därför framgången för företaget.

Att utveckla produktiva relationer

Det finns många fördelar med att ha ett stadigt och stöttande nätverk på arbetet.  Oavsett om du är i starten, kulmen eller slutet av din karriär finns det saker alla kan göra för att få vänner på jobbet. Här kommer fem tips:

1. Kom ut från kontoret

Det är hälsosamt att spendera tid med dina kollegor utanför kontoret. Det gör det lättare att lära känna varandra ordentligt, stärka band som är relaterade till mer än bara jobb. Arbetsgivare kan uppmuntra detta genom att arrangera ”team”-dagar, likväl som andra evenemang.

2. Var uppskattande

Att visa genuin uppskattning kommer få andra att se dig i ett bra ljus. Mångas arbetslaster blir tyngre istället för lättare, så försäkra dig om att alla dina kollegor känner sig uppskattade. Inte bara kommer de antagligen göra detsamma för dig, men även hjälpa dig nästa gång du behöver det.

3. Jaga dina passioner

Det bästa sättet att träffa likasinnade människor är att utforska så många av dina passioner som möjligt. Genom att hitta ett gemensamt intresse att prata om är det snabbaste sättet att utveckla en vänskap. Så dela recept med kollegorna, gå ut och spring på lunchrasten, bjud in alla till ett helgevenemang osv!

4. Var uppriktig

Ta det första steget att bygga ärliga relationer genom att vara självsäker nog att låta din personlighet tala för sig själv. En öppen och samarbetsvillig arbetsplats är ett sätt där arbetsgivaren kan uppmuntra uppriktighet. Att vara ärlig är inte detsamma som att vara otrevlig, negativa personer blir alltid sist inbjudna till festen.

5. Ta inte dig själv för seriöst

Att arbeta hårt är en viktig del av att vara framgångsrik, men att vara upptagen rättfärdigar inte att prata med andra nedlåtande. Om du planerar att vinna över alla borde du bemöta dem med samma respekt du förväntar dig själv. Senioranställda bör skapa exempel genom att inte prata nedlåtande till sina kollegor.

Både anställda och arbetsgivare borde konstant göra allt i sin makt för att stärka banden på arbetsplatsen. Att ha ett stöttande nätverk på jobbet och hemma är ett utmärkt sätt öka din produktivitet och hur tillfreds du är på jobbet.