angle-left

Bloggar

SE: 5 tips på hur du skiljer på arbete och fritid när du jobbar hemma 

Tips till hemarbetare som har svårt att koppla bort jobbet efter arbetstid

När du har hemmakontor kan det vara svårt att skilja på arbete och fritid. Med dessa 5 tips blir du mer effektiv under arbetstimmarna och kan med gott samvete koppla bort tankar på jobbet efter kontorstid.

1. Skapa en utsedd arbetsyta som är ditt kontor

Om möjligt bör du utse en specifik plats i ditt hem där du skapar din arbetsplats. Även om detta inte är möjligt för alla, är det viktigt att hitta en plats som i så stor utstäckning som möjligt är separerad från eventuella distraktioner som finns i hemmet. Har du inte möjlighet att avse ett helt rum kan det vara fördelaktigt att sätta upp ditt hemmakontor i exempelvis ett hörn.  Att kunna lämna arbetsplatsen i slutet av dagen kommer att göra det lättare att stänga av arbetet efter arbetstid.

2. Tillåt dig att ta pauser och sätt gränser

Det är viktigt att inte känna skuld och tillåta dig själv att ta regelbundna pauser under arbetsdagen. Det är inte bara viktigt att kunna koppla av på kvällen och på helgerna, men hemarbetare måste även tillåta sig att ta en lunchpaus precis som du gör när du är på din arbetsplats.

Om andra åtaganden gör det möjligt för dig, upprätta rutiner, sätt gränser och var tydlig gällande din arbetstid. När arbetsdagen är slut, packa ner din arbetsutrustning och sätt din jobbtelefon på tyst läge.

3. Gör en att -göra-lista

När du är utanför din vanliga arbetsplats är det extra viktigt att skapa struktur som hjälper dig hålla fokus under arbetsdagen. Skriv listor och sätt upp mål för vad du vill uppnå varje arbetsdag. Det finns inte bara något som är mycket tillfredsställande med att kunna stryka saker från en att göra lista, du känner dig dessutom mer produktiv vilket leder till att du troligvis har lättare att släppa tanken på arbetet när din arbetsdag är över.

Om du känner med dig att du är en person som har svårt att släppa oavslutat arbete kan du prova att planera tidskrävande arbetsuppgifter tidigare på dagen. På så sätt ser du till att inte lämna ouppklarade uppgifter till nästa dag. Du kan även testa att dela upp stora uppgifter i mindre delar som gör dem lättare att avklara och hantera.

4. Använd inte mobilen som väckarklocka

Att väckas av meddelandeaviseringar och andra notiser är allvarligt störande för din sömn. Kom ihåg att din fritid är din tid och att en god natts sömn är avgörande för kommande arbetsdag. Om du måste lämna mobilen påslagen, ta inte med dig din arbetstelefon till sovrummet.

Oavsett vilka meddelanden eller mejl du fått, kommer de att vara kvar nästkommande morgon, och du kommer att vara betydligt mer mottaglig och redo att hantera det efter en god natts sömn.

5. Underskatta inte egentid

Planera aktiviteter utanför din arbetstid. Det är viktigt att du tar dig tid att göra saker som ger dig energi när du är borta från jobbet. Vare sig det är att träna, prata med vänner, äta middag eller till och med bara koppla av med en bra bok eller film, gör vad du behöver göra för att få ditt sinne från ditt arbete och ladda om. "

Genom att följa dessa råd och låta sig stänga av arbetet efter arbetstid, är det troligt att du som yrkesverksam är lyckligare och mer produktiva i din roll, vilket skapar en högre nivå av arbetstillfredsställelse och bättre välmående.

Läs fler karriärtips för distansarbete här