Blogs

SE: Det finns inget som heter digital expert

Den som strävar efter att bli en ”digital expert” i dagens teknologiska samhälle kommer antagligen bli väldigt skeptiskt bemött av både rekryterare och arbetsgivare.

De som besitter avancerad kunskap inom grenen vet att det inte finns något som heter digital expert. Det är tyvärr ett alldeles för brett område att bli expert inom; eftersom det ständigt utvecklas. Arbetssökande som insisterar på att ha kunskapen klumpas oftast ihop med de andra som kallar sig gurus, som jag ofta stöter på LinkedIn.
Som en som har spenderat nästan två årtionden med att rekrytera för IT och digital utveckling, så har jag nog med erfarenhet för att veta att det är omöjligt att veta allt.

Olika grenar av digital utveckling

Jag tror inte det finns en annan bransch där termen ”expert” kastas runt lika fritt. En allmänläkare kan diagnostisera en mängd olika sjukdomar, men kan han operera på hjärnan för det? Det kanske låter som ett extremt exempel, men det är något som de som kallar sig digitala experter bör ha i åtanke. Om du är en datatekniker – innebär det att du är expert på Java också? Om du är en copywriter har du verkligen maxat din kunskap om användarvänlighet? I så fall, hör gärna av dig!

Den digitala utvecklingen har haft inflytande på alla branscher och är idag en del i alla jobb på något sätt. Det kommer bara bli mer och mer integrerat i våra liv. Kunskaperna som krävs i varje gren nu och i framtiden kommer ha en grund i teknik. Vem kunde tro för tio år sedan att vi idag skulle behöva en chef för social media, och inte minst en hel grupp per företag? Det finns för många grenar inom digital utveckling för att någon ska kunna behärska allihop.

Här är några olika sektorer som vi anser är grenar på det digitala trädet:

  • Strategi & Ledarskap
  • Engagemang – Socialt, annonsering online
  • Design – användarvänlighet och Innehåll
  • Leverans – Appar, mobil utveckling
  • Analys av data
     

Bredden på dessa roller inom området är förbluffande. Alla dessa hör ihop men är dock väldigt olika. Icke desto mindre går det från övergripande roller till mer specifika men minst lika viktiga roller. Genom att använda listan ovan, kan du ärligt säga att du är expert inom alla områden?

Generalisera inte

Sanningen är, att genom förklara dig själv som expert i ett område så brett som ”digital” riskerar du att bli avvisad som naiv och dessutom generalist. Det är mycket mer imponerade att bemästra en gren än att vara halvdan på flera. Det finns väldigt få arbetsgivare som vill att rekryterare ska hitta någon som kan lite om allting men allt om ingenting.

Så, budskapet här är att inte vara allmänt kunnig, utan istället vara specifik om dina kunskaper. Genom att vara ärlig om dina kunskaper är du mer benägen att bli kontaktad av arbetsgivare och rekryterare. Det är alltid frestande att få dig själv att framstå som unik och något mer än vad du egentligen är, men det är inte en partner du letar efter – utan ett jobb. Arbetsgivare och rekryterare kommer ha det mycket enklare om du är ärlig med vad du specialiserar dig i. Genom att skapa en tydlig, detaljerad profil kommer du skilja dig från mängden, inte genom att överdriva saker. Processen kommer gå snabbare och mer smärtfritt för alla inblandade, vilket gäller för både kandidater och arbetsgivare.
 

För att summera

Den riktiga experten är den som inser var ens specifika kunskaper är och vad som begränsar dem. ”Digital” är så brett och ändlöst utvecklande, att det kommer låta dumt att namnge dig själv som expert inom området. Var tydlig med dina exakta kunskaper, det kommer hjälpa dig att inte bara få en roll utan en relevant sådan.

På Hays har vi tagit räkning för den utveckling som vi står inför, och har skräddarsytt vår rekryteringsstrategi utifrån den. Från digitala strateger till webanalytiker, konsulter till producenter, och de som jobbar inom design och utveckling. På Hays finns specialistrekrytering som skapar kontakt mellan företag och talangfulla digitala utvecklare. Var bara noggrann med att din profil är uppdaterad och detaljerad – då hittar vi dig!

**Den här artikeln är skriven av Peter Noblet, Senior Regional Manager, Hays Australien

 

00