Blogs

SE: Att marknadsföra sig själv

Du är produkten

Hur framgångsrik du blir i ditt arbetssökande beror i stor del på hur bra du kan marknadsföra dig själv. Som tur är har du i vår era av ökad kommunikation många val i hur du kan ”sälja in” dig själv – men det ger dig dock fler val som inte är att föredra.

Marknadsföring och presentation är något som jag är väldigt bekant med på grund av min erfarenhet av rekryteringsindutrin. Smarta arbetssökanden förstår värdet i att bygga ett varumärke och stärka sin profil, vilket jag förklarar nedan. Det är det som uppmärksammas av professionella arbetsrekryterare.

Du är produkten

Angeline Chua, chef på IBM Singapore, kommenterade nyligen i en Hays-artikel att “ Du måste marknadsföra dig under utvecklingen av din karriär. Du är en produkt: om du inte investerar i marknadsföringen kommer ingen märka av dig.” Det innebär inte att du är utan ansikte, utan att både produkt- och arbetssökande kommer gynnas av att ha en bra plan för marknadsföring.

Det första du måste göra i ditt arbetssökande är att undersöka och hitta din nisch, samt din målpublik. Vad är du bra på och vad kan förbättras? Vilka möjligheter finns och vilka utmaningar kan du möta?

 

Få ut dig själv på marknaden

När du har bestämt var du vill är det hög tid att komma på hur du ska synas. Det innebär att förfina din produkt (som är dig själv) och även din befordrings strategi, hur du ska få uppmärksamhet av arbetsgivare och rekryterare. För detta rekommenderar jag ett populärt marknadsföringsverktyg. Produkt, placering, pris och marknadsföring.

 

Produkten – Vad erbjuder du?

Du är produkten. Säkerställ att du har alla nödvändiga kunskaper och förstår din unika kvalité. Att förfina din produkt betyder inte bara att värdesätta och uppgradera dina kunskaper men även att förfina dina intervju-kunskaper, samt uppdatera dina profiler på sociala medier och ditt CV. Se till att skräddarsy allt för att få produkten, att stå ut.

Ett sätt att gå tillväga: Vilka problem tror du att din potentiella arbetsgivare stöter på, och hur kan du hjälpa dem? Se till att ditt meddelande är tydligt både online och offline.

Det finns några snabba sätt som kan hjälpa dig att fräscha upp ditt CV. Se till att du alltid anpassar det till jobbet du söker och att du svarar tydligt på annonsen. Ditt mål borde vara att kunna svara ja på frågan ” Är du en eftersträvad produkt?”.

 

Pris – Vad är du värd?

Vad tycker du att du är värd och är den siffran i linje med din erfarenhet och kunskap? På Hays löneguide kan du uppskatta hur mycket du är värd. Det kan hjälpa dig att ansöka för de jobb som är mest relevanta och realistiska för din expertis – att räkna fel på din potentiella lön kan slösa din tid.

 

Placering – Var ska du marknadsföra dig själv?

I marknadsförings-termer, innebär placering det bästa stället för produkten att visas. Till exempel på mitthyllan i en mataffär eller hemsidan på amazon.com. Du kan också visa dina kunskaper och erfarenhet på en mängd olika plattformar, inklusive rekryteringsbyråer, hemsidor och sociala nätverk. Syns du på relevanta ställen både på internet och utanför? Ju lättare du är att hitta – desto större blir din publik. Du vill inte riskera att missa ett drömjobb för att ingen hittar dig.

 

Marknadsföring – Hur ska du marknadsföra dig själv?

Det här är den viktigaste delen av din marknadsförings-strategi. Du må ha allt som krävs för att passa för ditt drömjobb, men om du inte får ut ditt meddelande hur ska du då bli anställd?

Du måste få ut ditt meddelande och få ut det på kanalerna som är relevanta för dig. ”Placering” visar var du ska marknadsföra dig själv. Men marknadsföringen visar hur du ska optimera dina kanaler.

Se till att all information stämmer överens. Du vill inte skriva en sak på din Linkedin-profil som inte överensstämmer med ditt CV. Det är ett av de mest vanliga misstagen som syns. Det finns några vanliga fällor att undvika, som finns listade på Hays hemsida, att inte överdriva är ett av dem. Skapa en plan som involverar att nätverka på Linkedin och påvisa din expertis. Uppdatera ditt CV och gå på relevanta evenemang.
 

Slutligen

För att få ditt drömjobb måste du göra mer än att skicka några e-mail och skicka in några ansökningar. Du måste vara strategisk och provokativ i ditt arbetssökande. Detta innebär att utveckla ditt eget märke och fixa din egen marknadsföring. Din framgång i ditt arbetssökande beror på stor del hur väl du marknadsför dig själv och står ut från dina motståndare.


**Denna artikel är skriven av Karen Young, Director, Hays UK