Den här sidan använder sig av cookies. Om du fortsätter godkänner du detta, men du kan ändra dina inställningar för cookies när som helst genom att följa "den här länken".

SLUTA STRESSA
FOKUSERA PÅ JOBBET

sluta_stressa_stor.jpg
Publiserad av Hays Sweden

Epostmeddelandena du skulle ha svarat på för två dagar sedan är obesvarade, dokumenten du skulle korrekturläst är fulla av grammatiska fel och dina kalkylblad behöver en kritisk uppdatering. Paniken väller in och du börjar genast stressa. Den här situationen är väl igenkänd bland många och att jobba 24/7 eller övertid har blivit en levnadsstandard. Dock kommer stressen slå tillbaka då du och ditt team inte kommer att sköta jobbet bra och med lägre kvalité.

Här är 6 strategier för att sluta stressa och bli mer effektiv på jobbet:

1. Sluta säga ja till allt

Det är alltför lockande att ta sig an nya projekt eller acceptera inbjudningar till onödiga möten, särskilt om du vill visa dig duktig. Om du känner igen dig måste du tvinga dig att ta ett steg tillbaka och börja fokusera på de saker som kommer att gynna din framtida karriär och det som är viktigt för företaget. Behöver du verkligen gå på mötet eller kan du lägga tiden på något viktigare?
 

2. Prioritera prioriteringen

I början av varje vecka och dag sätter du dig och gör en lista på de uppgifter som du tror skulle leverera mest nytta. Ta för vana att inte skriva tider i din kalender för att kunna slutföra de viktigare uppgifterna. Håll dig till de deadlines du avsatt så kommer du att vara lugnare i vetskapen om att, även om du inte tar tag i en uppgift direkt, kommer det att bli gjort.

3. Var hänsynslös med distraktioner

Låt inte värdefull tid gå till spillo på grund av distraktioner och fokusera endast på en sak i taget. Om det är nödvändigt stänger du av både mailen och telefonen. Se till att vara tuff i hur du hanterar avbrott i ditt arbete. Säg åt din kollega, som är på väg till kaffemaskinen men stannar vid ditt skrivbord för att prata, att du inte har tid.

4. Varje sekund räknas

Gör en fem minuters lista – att skapa en lågprioriteringslista med uppgifter kan göra att du kan använda de fem extra minuterna du har inför ett möte.

5. Var inte rädd att delegera

Du kan inte göra allt och ibland måste du bara släppa taget och lita på någon annan. Granska din att-göra-lista och fråga dig själv ”måste detta göras av mig?”. Kan du delegera uppgiften till någon annan i ditt team? Var inte rädd för att delegera. Dina kollegor kommer förmodligen bli glada över att få tillfälle att utveckla sina färdigheter och du besparar dig själv värdefull tid.

6. Ta paus och få tillräckligt med sömn

Försök sätta ett larm för att hjälpa dig att gå från kontoret. Tvinga dig själv att ta paus för att få lite frisk luft – när du är tillbaka kommer du att känna dig uppfriskad och självfallet blir du mer produktiv och mer fokuserad. Detsamma gäller sömnen – får du åtta hela timmar kommer du att komma till jobbet med en annan energi och redo att ta dig an en ny dag.

Comment Form is loading comments...