Den här sidan använder sig av cookies. Om du fortsätter godkänner du detta, men du kan ändra dina inställningar för cookies när som helst genom att följa "den här länken".

Konsten att säga upp sig

det är ditt beslut

Att säga upp sig är ett stort beslut och kan naturligtvis vara jobbigt. Som i de flesta situationer finns här rätt och fel sätt att agera. Lyssna gärna på andras åsikter, men kom ihåg att beslutet är ditt och det är du som kommer att leva med det. Här finns några riktlinjer att följa för att göra beslutet och processen så smidig som möjligt för både dig och din arbetsgivare.

00023_RGB_DigitalÄr du tveksam?

Överväg ditt beslut noga. Ställ dessa frågor till dig själv för att underlätta ditt beslut:

  • Vill jag verkligen byta arbete?
  • Är detta rätt tjänst för mig?
  • Vilka för- och nackdelar finns det med ditt nuvarande arbete respektive det nya arbetet?
  • Har du sett över alla utvecklingsmöjligheter inom det företag du är på idag?
  • Skulle du sluta om du blev erbjuden högre lön eller blev befordrad?
  • Vad säger hjärtat? Vad säger huvudet?
  • Tänk tillbaka på varför du började söka andra arbeten. Har den anledningen förändrats eller kommer den att göra det?
  • En vanlig arbetsdag är åtta timmar, vilket ger 40 timmar på en vecka. Det är därför viktigt att du trivs på ditt arbete. Gör du det idag?

Gör ett snyggt avslut

I den perfekta världen är det behagligt och okomplicerat att säga upp sig. Din chef är förstående, stöttande och glad för din skull. I verkligheten är det ytterst få som upplever det så enkelt.

Det finns bara fördelar med att hantera din uppsägning korrekt. Naturligtvis för ditt eget samvetes skull, men även för din framtida karriärs skull. I slutändan är goda referenser inte bara värdefulla, utan nödvändiga.

När du bestämt dig är din viktigaste uppgift att informera din chef. En skriftlig uppsägning är det mest formella sättet och brevet fungerar dessutom som ett bevis på från vilket datum din uppsägningstid inleds.

Hur du utformar detta brev beror på omständigheterna kring ditt avslut. Brevet bör innehålla mottagarnamn, anställningsperiod samt din signatur.
Om du lämnar ditt arbete under goda omständigheter kan brevet även vara ett bra tillfälle att tacka din chef. Om du däremot lämnar ditt jobb av negativa skäl så bör du inte gå in på detaljer. Undvik bittra kommentarer och långa utläggningar, det räcker kort och gott med att du säger upp dig.

Hur meddelar jag chef och kollegor?

De flesta säger upp sig med blandade känslor. Ofta känner man skuld för att man sviker chefen, företaget och kollegorna. Du föreställer dig olika scenarion och försöker förutse chefens reaktion. Hur blir det under uppsägningstiden? Hur kommer dina kollegor att behandla dig? Tänk om de försöker övertala dig att stanna kvar? Eller tänk om de inte reagerar alls? Självklart kan det kännas tråkigt att lämna vännerna på jobbet.

Om det känns tufft så påminn dig själv om hur mycket du ser fram emot ditt nya arbete och de nya möjligheterna. Tänk på att nästan alla har varit eller kommer att vara i din situation. Trots att du har varit en värdefull medlem av teamet så kommer inte företaget gå under utan dig. Troligtvis är du varken den första eller sista som slutar.

Det finns inget perfekt tillfälle att säga upp sig. Lita på ditt omdöme och använd sunt förnuft:

  • Välj ett bra tillfälle att prata med din chef. Är chefen pressad eller stressad kan det vara klokt att avvakta lite.
  • Var klar med varför du slutar – repetera för dig själv om det behövs.
  • Håll det konfidentiellt. Låt din chef avgöra hur och när det är dags att meddela kollegorna. Respektera och följ detta.
  • Om du inte vill berätta om din nya tjänst är du inte skyldig att göra det. Undantag finns då du fått anställning hos en direkt konkurrent inom samma bransch.
  • Var beredd på en negativ reaktion, men ta det inte personligt.
  • Om du ska lämna över ditt arbete till en kollega eller lära upp någon ny efter dig, försäkra din chef om att du kommer vara mycket hjälpsam.
     

Registera ditt CV